مدیرانی که به جای لباسشان “جهان ” را عوض می کنند

زاکربرگ-جابزاخیرا در شبکه های اجتماعی و بسیاری از رسانه های جهان موضوع تی شرت “مارک زاکربرگ” مدیر عامل شبکه فیسبوک تبدیل به بحث روز شده است.زاکربرگ خود در یک برنامه پرسش و پاسخ به این سوال که آیا تی شرت دیگری ندارد و چرا یک تی شرت را در بسیاری از مراسم ها به تن می کند، چنین پاسخ می دهد:” این کارها وقت گیر است و انرژی می برد . اینکه چه لباسی بپوشم یا برای صبحانه چه تهیه کنم انرژی آدم را می گیرد . ما مشغول مدیریت یک شبکه بزرگ بین المللی (فیسبوک) هستیم و تلاش داریم هدف خود را که عضویت هر چه بیشتر مردم جهان در این شبکه است ، محقق کنیم. من چندین تی شرت دارم اما با یک رنگ واحد. …استیو جابز نیز همیشه یک لباس واحد مشکی به تن داشت و همیشه شلوار جین می پوشید. شاید این رفتارم الگو پذیری از جابز باشد.”(نقل به مضمون)

این سخنان پاسخ یک کارآفرین مبدع است که ثروت امروزی خود را مدیون ایده بکر و خلاقانه خود است.

زاکربرگ یک مدیر جوان و خلاق است و سبک زندگی خاصی دارد. او بر خلاف ثروت چند میلیاردی اش که او را به عنوان یکی از جوان ترین ثروتمندان دنیا مطرح کرده است ، زندگی ساده ای دارد . شاید ازدواج زاکربرگ که همین چند وقت پیش بود یاد همه باشد . مدیر عامل بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان و یکی از ثروتمندان جهان به رغم ازدواج های پر زرق و برق و پر خرج  برخی از “سلبریتی ها” یا شاهزاده ها که شاید بسیار کمتر از زاکربرگ ثروت دارند، به سادگی برگزار شد و عروس و داماد مراسمی ساده برگزار کردند.

شاید زاکربرگ را بتوان در سبک زندگی و پوشش با “استیو جایز” مدیرعامل سابق کمپانی “اپل” مقایسه کرد. جابز یکی از الگوهای رفتاری و مدیرانی است که قطعا زاکربرگ از او برای زندگی و ایده مدیریت خود الهام گرفته است.
جابز را همه با لباس تی شرت مشکی یقه سه سانت که از سال ۱۹۹۷ همواره  بر تن داشت می شناسند. به نظر می رسد زاکربرگ نیز می خواهد راه جابز را در ساده زیستی و عدم توجه به ظواهر و پوشش طی کند.

جابز خود در خاطراتش گفته بود الگوی نوع پوشش ساده خود و کارمندان شرکت اپل را از شرکت سونی در ژاپن گرفته است.

جابز در دهه ۱۹۸۰ سفری به ژاپن داشت و از کمپانی مشهور سونی بازدید کرده بود . در آنجا چیزی که توجه جابز را جلب کرده بود لباس یونیفرم گونه و یکسان کارمندان سونی بود.

جابز دلیل این نوع پوشش یکسان و ساده را از “آکیو موریتا” مدیر سونی می پرسد و مدیر سونی در پاسخ می گوید:  ” بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها لباس نمی پوشیدند (احتمالا به دلیل فقر گسترده اقتصادی) و به همین خاطر شرکتها به کارگران خود چیزی می دادند که به تن کنند. به این ترتیب در طول سالها پوشیدن یونیفرم به یک سبک تبدیل شد، روشی برای پیوند زدن کارمندان به هم. این گونه یکی از دغدغه های کارمندان برای انتخاب نوع پوشش نیز رفع شد و کارمندان انرژی خود رابه جای صرف در انتخاب نوع پوشش و ظواهر روی کار متمرکز می کنند.”

جابز از این ایده خوشش می آید و تلاش می کند این ایده را در شرکت “اپل” اجرایی کند. او نزد ” ایسی میاکه” طراح لباس شرکت سونی می رود و از او می خواهد لباسی برای او طراحی کند. نتیجه طراحی همان لباس مشکی یقه سه سانت معروف بود و یک شلوار جین و یک کفش کتانی که جابز تقریبا تا اواخر عمر خود در همه نوع مراسم  همواره بر تن داشت.
جابز برای مدتی شرکت اپل را ترک می کند و در نهایت در سال ۱۹۹۷ در بازگشت مجدد خود به این شرکت با لباس ساده طراحی شده از سوی میاکه ظاهر می شود. جابز تا آخر عمر خود که مدیر عامل ” اپل” بود (مهر ماه ۱۳۹۰) از همین نوع و فرم لباس ساده می پوشید.

شاید زاکربرگ مدیر شرکت فیسبوک نیز می خواهد راه جابز را ادامه دهد. فیسبوک روز به روز گسترش می یابد و ارزش بیشتری پیدا می کند و همزمان کارمندانش روز به روز بیشتر می شود.

زاکربرگ امروز یک کار آفرین جهانی است که به اقصی نقاط عالم می رود و با عالی ترین مقامات سیاسی کشورها دیدار و گفت و گو می کند، اما همواره سبک پوشش ساده ای دارد. هر چند هنوز زاکربرگ به یک قالب واحد در نوع پوشش نرسیده است اما غالبا با تی شرت های ساده به ویژه یک نوع تی شرتی که اخیرا پوشیدن مداوم آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفته در انظار عمومی ظاهر می شود.

مدیرانی که دنیا را تغییر می دهند حتما و یقینا به درجه ای از اعتماد به نفس و عبور از خود می رسند که به چیزی فراتر از امور جزئی همچون انتخاب نوع پوشش و زرق و برق و.. می اندیشند. آنها به آینده شرکت خود و آینده جهان می اندیشند و برای آن برنامه ریزی می کنند. آلبرت اینیشتین نابغه فیزیک نیز که جهان را تغییر داد همواره یک نوع خاص و ساده از لباس برتن  می کرد.

مدیرعامل فیسبوک در سفرهایی که دارد دائما این دغدغه را در صفحه شخصی خود در فیسبوک به اشتراک می گذارد که چه تعدادی از مردمان جهان هنوز به شبکه اینترنت به طور عام و به شبکه فیسبوک به طور خاص دسترسی ندارند و او و شرکت تحت مدیریت او باید با همکاری با دولت ها و دیگر نهادهای بین المللی ، روز به روز دامنه شمول دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی – اینترنتی را گسترش دهند؛

حالا در این میان پرسیدن این سوال که زاکربرگ چه می پوشد یا نمی پوشد، بیشتر به درد کلیک خوردن و مخاطبان عام رسانه ها می خورد و قطعا مدیر بزرگ ترین شبکه اجتماعی جهان شاید به همان اندازه ای هم که گفته به این مساله توجه نداشته باشد. شاید زاکربرگ حتی چند روز به طور مداوم و پشت سر هم یک تی شرت را بر تن کند و شاید آن را نشوید، اما قطعا هر روز اطلاعات مربوط به گسترش دامنه شرکت و مشکلات کارمندان شرکت را جویا می شود وقت خود را صرف این قبیل کارها می کند.

 

منبع:عصرایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code