۵۰ ساله‌ها بدانند : بهبود توانایی مغزی با ایروبیک و تای چی!

نقش ورزش در سلامت ذهن
aerobics-brain

تمرینات ایروبیک، قدرتی و تای چی توانایی مغز را در افراد بالای ۵۰ سال افزایش می دهند

مطالعات جدید نشان  می‌دهد ترکیبی از تمرینات ایروبیک و قدرتی می‌تواند به نحو معناداری باعث تقویت قوای ذهنی افراد بالای ۵۰ سال شود.

به گزارش پژوهشگران دانشگاه استرالیایی کانبرا، تحقیق جدید عبارت از بازنگری تمام مستندات موجود بوده و تیم پژوهشی ۳۹ مطالعه منتشر  شده تا پایان۲۰۱۶ را مد نظر قرار داده است.

درواقع، این تیم پژوهشی تاثیر میزان  تمرینات با شدت و دوره زمانی مختلف را روی سلامتی مغز افراد بالای ۵۰ سال بررسی کرد. رشته‌های ورزشی مورد مطالعه عبارت بودن از ایروبیک، تمرینات قدرتی مانند بدنسازی یا ترکیبی، تای  چی و یوگا. توانایی‌های شناختی افراد در زمینه‌هایی چون ظرفیت اصلی مغز، توجه، فرایندهای اجرایی (توانایی‌های ذهنی که برای دست‌یابی به اهداف ضروریست)، حافظه و قدرت پردازش داده‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این ارزیابی حاکی از آن بود که تمرینات ایروبیک بر بهبود توانایی‌های کلی مغز تاثیر می‌گذارد و تمرینات قدرتی نیز نقش قابل ملاحظه‌ای در تقویت فرایندهای اجرایی ذهن، حافظه و قدرت پردازش داده‌ها دارد.

در پاسخ به این  سوال که ورزش‌هایی از این دست چقدر باید انجام شوند، تیم تحقیق دریافت یک جلسه تمرین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای با سطح فشار متوسط تاثیر  مثبتی بر فرایندهای شناختی دارد. به علاوه، مشخص شد تاثیرات مثبت ورزش فارغ از این که سطح سلامت ذهنی افراد چیست، بروز می‌یابد.

همچنین، تیم  تحقیق دریافت مطابق با یافته‌های پیشین، تمرینات تای چی بر تقویت توانایی‌های شناختی تاثیر می‌‌گذارد. البته آن‌ها اذعان داشتند این نتایج ناشی از ارزیابی مطالعات محدودی است و برای تقویت یافته‌ها نیاز به انجام  مطالعات گسترده‌تری وجود دارد. با این همه نتایج به دست آمده به کسانی که قادر به انجام تمرینات دشوار فیزیکی نیستند، پیشنهاد می‌کند از منافع ورزش‌هایی چون تای چی بهره‌مند شوند.

در حقیقت، تیم تحقیق به این باور رسیده است که مستندات به دست آمده آن قدر معتبر هستند که بتوان هر دو نوع تمرینات ایروبیک و قدرتی را برای تقویت سلامت ذهن در افراد بالای ۵۰ سال تجویز کرد.