ماهی را با چی بخوریم، با چی نخوریم؟!

ماهیبه‌طور کلی، اسیدهای چرب امگا۳ جذب نسبتا خوبی در بدن دارند و مواد غذایی مختلف نمی‌توانند تاثیری بر جذب بهتر یا ایجاد اختلال در جذب آنها داشته باشند، در حالی که امگا۳، جزو چربی‌های حساس به حرارت است بنابراین نحوه طبخ ماهی برای پیشگیری از تخریب این چربی سودمند اهمیت زیادی خواهد داشت. ضمن اینکه امگا۳ به ماندگاری طولانی‌مدت هم بسیار حساس است. به‌همین دلیل ماهی‌های چرب را بایدتازه بخرید و مصرف کنید یا برای طولانی‌مدت، آنها را فریز نکنید.

علاوه بر این، برای پیشگیری از تخریب امگا۳ ماهی‌ها باید از سرخ کردن طولانی‌مدت آنها هم پرهیز کنید. روش‌های کبابی یا بخارپز، روش‌های مناسب‌تری برای طبخ ماهی‌ها هستند. از جذب امگا۳ که بگذریم، می‌رسیم به طعم‌دهنده‌هایی مانند آبلیمو یا آب نارنج که مصرف آنها همراه با گوشت ماهی می‌تواند جذب آهن این پروتئین حیوانی را بالاتر ببرد.

البته شما می‌توانید برای جذب بهتر آهن تمام پروتئین‌های حیوانی آنها را با آبلیموی تازه میل کنید یا بعد از خوردن غذا، یک پرتقال تازه و متوسط که حاوی ویتامین C فراوانی است، مصرف کنید. به‌طور کلی، ویتامین C می‌تواند نقشی اساسی در جذب آهن داشته باشد.

نکته دیگر درباره یک باور قدیمی است که می‌گوید ماهی را نباید با ماست یا دوغ مصرف کرد. بد نیست بدانید این باور قدیمی و البته درست، ریشه در طب سنتی ما دارد. یعنی از آنجا که طبع ماهی سرد است، مصرف آن با خوراکی‌های دیگری که طبع سردی دارند، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

به‌همین دلیل بهتر است به‌جای ماست، ماهی را با انواع سبزی‌های خام یا بخارپزشده مصرف کنید. ضمن اینکه استفاده از ادویه‌هایی مانند زیره، فلفل سیاه و دارچین که طبع گرمی دارند، برای طعم دادن به گوشت ماهی می‌تواند تا اندازه‌ای باعث ایجاد تعادل در طبع آن شود.

بد نیست این را هم بدانید که آب ساده، شربت آبلیموی کم‌شیرین و شربت نعناع از بهترین نوشیدنی‌های همراه ماهی هستند.

منبع : سلامت ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code