عادات تغذیه ای در ملل مختلف

تغذیهاقوام مختلف با توجه به اقلیم، آداب و رسوم و وقایع تاریخی خود در بستر زمان به تجربیاتی دست یافته اند که می تواند اثرات خاصی بر جسم آنها داشته باشد. نتایج بخشی از این تجربیات به آنها آموخته است تا رفتار تغذیه ای سالمی را برای خود انتخاب کنند که از جمله این روشها، راه هایی برای کاهش وزن در کشورهای گوناگون است.

دکتر « محمد هاشمی» دبیر انجمن پیشگیری از چاقی در سایت شخصی خود در مقاله ای تحت عنوان « عادات تغذیه ای در ملل مختلف» به روش ها و تجربیات برخی اقوام در زمینه تغذیه سالم اشاره کرده است.
هاشمی در عین حال به نکته ظریفی نیز اشاره می کند و می نویسد: آنچه که باید مورد توجه خاص قرار گیرد این است که تمام این روشها در پی تجارب سالیان متمادی به دست آمده است و تاثیر چشمگیری در کاهش وزن افراد دارد اما بسنده کردن به یک یا دو روش جهت برون رفت از مساله اضافه وزن مانند داستان «فیل شناسی در تاریکی» مولاناست.
در این داستان عده ای برای تشخیص تصویر فیل، در تاریکی ، بدن این حیوان را لمس کردند و هر کدام با توجه به بخشی که لمس کرده بود تصویر فیل را توصیف میکرد. به عبارت دیگر برای تعیین یک روش درست و اصولی به ویژه در امور مرتبط به سلامتی بایستی یک دید همه جانبه و مبتنی بر شواهد به مساله داشت.
قالب های پژوهش در پزشکی شامل مطالعات مقطعی، مطالعه مورد – شاهدی، مطالعه آینده نگر و کارآزمایی بالینی با لحاظ نمودن جنبه های مختلف یک عمل، نگرشی جامع و همه جانبه به موضوعات مختلف داشته است و راه حل های اساسی را ارایه میدهد.
دکتر هاشمی براساس آنچه که بدان اشاره کرده است این نتیجه گیری را می کند که که هریک از این روش ها گرچه اثر بخش هستند اما به تنهایی کافی نیستند.
به گفته دبیر انجمن پیشگیی از چاقی ، دل بستن به این روش ها به تنهایی و یا روشهای مشابهی که توسط برخی از مراکز لاغری ارایه میشود، به دلیل اینکه تمام جنبه ها را در نظر نگرفته اند، ناکارآمد خواهد بود و اگر در کوتاه مدت هم موثر باشند، در دراز مدت به شکست خواهند انجامید.
با این تفاسیر ، هاشمی در نوشته اخیر خود به عادات غذایی برخی اقوام اشاره می کند که بدین شرح است :

** تایلند: به غذا ادویه تند اضافه کنید
غذاهای تایلندی از پُر ادویه ترین غذاهای دنیا هستند. فلفل تند، سوخت و ساز بدن شما را افزایش می دهد؛ اما خاصیت اصلی غذاهای تند این است که سرعت غذا خوردن شما را کاهش می دهد. به گفته دکتر «جیمز هیل»، آمریکایی ها بسیار تند غذا می خورند. زمانی که علایم نشان دهند که شما سیر شده اید دست از غذا خوردن خواهید کشید. آرام غذا خوردن بهترین استراتژی برای کاهش وزن به حساب می آید و خوردن غذاهای اسپایسی و تند،راهی آسان برای این کار است.

** برزیل: برنج و حبوبات بخورید
جالب است بدانید که برزیلی ها به خاطر خوردن این غذای سنتی که از برنج و حبوبات تشکیل شده، لاغر مانده اند. مطالعه ای در رابطه با پیشگیری و درمان چاقی، نشان می دهد که یک رژیم غذایی شامل برنج و حبوبات، ریسک افزایش وزن را تا ۱۴ درصد نسبت به غذاهای غربی به حداقل می رساند. به همین دلیل این غذا به علت داشتن مقدار کم چربی و مقدار زیاد فیبر، باعث ثابت بودن قند خون می شود.

**آلمان: صبحانه بخورید
نزدیک به ۷۵ درصد آلمانی ها به هیچ وجه صبحانه را از دست نمی دهند. اما این عدد برای آمریکایی ها حدود ۴۴ درصد است. آن ها ، تنها تخم مرغ نمی خورند بلکه انواع میوه ها، غلات سبوس دار و نان را نیز امتحان می کنند.
سال هاست که متخصصین به مردم توصیه می کنند صبحانه را فراموش نکنند اما پژوهش های جدید بر مهم بودن این موضوع تاکید بیشتری دارد.
پژوهشگران بریتانیایی می گویند: مغز شما زمانیکه صبحانه نخورده باشید به هنگام دیدن غذایی با کالری بالا، شما را به بیشتر خوردن آن ، تشویق می کند.

**سوئیس: یک کاسه موسلی در روز بخورید
موسلی نوعی فرنی خوشمزه ساخته شده از غلاتی مانند جو، میوه و آجیل است که هر کدام از آن ها به سلامت بهتر و کنترل وزن شما کمک می کند. این غذا بیش از یکصد سال پیش توسط پزشکی سوئیسی برای تغذیه بیماران بیمارستان تهیه شده است، اما سوئیسی ها آن را به عنوان صبحانه یا عصرانه ساده میل می کنند.
فیبر موجود در موسلی باعث هضم آسان تر آن می شود و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

**مالزی: زردچوبه بخورید
زردچوبه که عنصری کلیدی در غذاهای مالزی است در جنگل های مالزی به عنوان گیاهی وحشی رشد می کند. یکی از اجزای تشکیل دهنده آن «کورکومین» نام دارد که عاملی اساسی برای مبارزه با چربی های اضافه به شمار می آید.
پژوهشی به تازگی در دانشگاه تافتز نشان داد، موش هایی که مقدار زیاد چربی به همراه مقدار کمی کورکومین خورده اند، افزایش وزن کمتری نسبت به بقیه موش ها داشته اند. پژوهشگران تصور می کنند که خوردن زردچوبه، رشد بافت های چربی را کم کرده و سوختن چربی را افزایش می دهد. بنابراین حتما آن را در غذای بعدی استفاده کنید.

**آفریقای جنوبی: خوردن مقداری چای قرمز
در سراسر این کشور از چای قرمز بیشتر از چای سبز لذت می برند زیرا احتیاج به شکر ندارد و بدون آن نیز خورده می شود. خوردن این چای شما را از هزاران کالری در ماه نجات می دهد. .دکتر پسکاتو می گوید: در حالی که نوشیدن چای کمک خوبی برای کاهش وزن است، فرهنگ مصرف چای، به درستی بین مردم جا نیفتاده است.
او می گوید: بدن ما در برخی مواقع که با کمبود آب مواجه است به اشتباه احساس گرسنگی را به ما القا می کند و به همین علت است که به دنبال غذا خوردن می رویم.

**مجارستان : انواع ترشی را امتحان کنید
مجارها ترشی های خیار، فلفل، کلم و گوجه فرنگی را دوست دارند. این ترشی ها به دلیل سرکه ای که در آن ها استفاده می شود به لاغر ماندن شما کمک فراوانی می کنند. شواهد نشان داده است که اسید استیک موجود در سرکه به کاهش فشار خون، قند خون و تشکیل چربی کمک شایانی می کند.
اگر ترشی را دوست ندارید می توانید سالاد خود را با روغن و سرکه تهیه و میل نمایید.

**هندوستان: ورزش یوگا را انجام دهید
بیشتر ساکنان هندوستان به ورزش یوگا به عنوان ورزشی برای تمدد اعصاب و افزایش قدرت انعطاف پذیری نگاه می کنند این در حالی است که این ورزش برای کاهش وزن نیز مناسب است .
اخیراً نتایج پژوهشی ،نشان داده است افرادی که یوگا انجام می دهند شاخص BMI کمتری نسبت به دیگر ورزشکاران دارند.
برای این مورد دلایل زیادی وجود دارد از جمله اینکه می توان این ورزش را با معده خالی انجام داد و بسته به حرکاتی که انجام می دهید، می توانید عضلاتی قوی برای خود بسازید که این کار سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد.

** هلند: بیشتر شاه ماهی بخورید
هلندی ها حدود ۸۵ میلیون از این ماهی را در سال می خورند. یعنی حدود پنج ماهی برای هر هلندی در سال. این ماهی ها مانند ترشی تهیه شده سپس به همراه نان نرم و پیاز به عنوان ناهار خورده می شوند.
ماهی های چربی مانند شاه ماهی ها به علت داشتن مقدار زیاد امگا۳ به کاهش وزن کمک می کنند. این امگا۳، سطح هورمون های استرس یا «کورتیزول» را کاهش می دهد. ضمن اینکه بالا بودن سطح این هورمون ها باعث افزایش چربی دور کمر می شود.
بدن شما با خوردن شاه ماهی یا کنسروهای ساردین، کالری کمتری نسبت به خوردن همبرگر یا ماهی های دیگر جذب خواهد کرد. اما بهتر است خوشبو کننده دهان را بعد از خوردن فراموش نکنید.

** ژاپن: خواب روزانه داشته باشید
در این کشور ، بیشتر مردم حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خواب روزانه دارند. شواهد زیادی وجود دارد که محرومیت از خواب روزانه افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. هورمون های «لپتین» و «گرلین» در این مساله نقش دارند.
لپتین، به مغز کمک می کند احساس سیر بودن را تشخیص دهید و گرلین، باعث گرسنگی می شود. زمانی که خواب کافی نداشته باشید سطح هورمون لپتین پایین می آید و گرلین بالا می رود به همین دلیل است بیشتر مردم زمانیکه خواب آلود هستند احساس گرسنگی می کنند؛ ولی در واقع به جای خوردن غذا بهتر است چشمان خود را ببندید و بخوابید.

دکتر هاشمی پس از ذکر عادات غذایی اقوام یاد شده ، در پایان مقاله اش چنین نتیجه گیری می کند : از نکات قابل ملاحظه در میان این روش ها استفاده از غلات و حبوبات در برزیل و سوئیس است. روشی که بر اساس یافته های پژوهشی نیز بر آن تاکید می شود. به این ترتیب که متخصصان علوم تغذیه توصیه می کنند، حدود ۶۰ درصد کالری دریافتی روزانه در یک رژیم غذایی سالم باید از گروه نان و غلات تامین شود.
مصرف صبحانه کافی و مناسب، همانگونه که در آلمان از آن پیروی میشود، یکی دیگر از اصول تغذیه سالم است که میتواند به تناسب اندام منجر شود. توجه داشته باشید که صبحانه کافی را با پرخوری در وعده صبحانه اشتباه نگیریم زیرا این اشتباه منجر به اضافه وزن خواهد شد. یک صبحانه کافی حدود ۲۰ درصد کالری روزانه را شامل می شود.
مصرف برخی خوراکی ها از جمله ادویه های تند، سرکه، زردچوبه ، چای قرمز و انجام تمرینات آرمبخش یوگا که در کشورهایی مانند تایلند، مجارستان، مالزی، آفریقای جنوبی، هند و برخی دیگر از ممالک شایع است، هرچند می تواند در کاهش وزن کمک کننده باشند لیکن به هیچ وجه کافی نیست و جایگزین رژیم غذایی اصولی نم یشود.
دبیر انجمن پیشگیری از چاقی در ادامه می نویسد: متاسفانه این روزها بازار فروش و عرضه این محصولات در کشور ما نیز بسیار رونق پیدا کردهاست و عده ای سودجو با ارایه خوراکی هایی عمدتا با منشاء گیاهی شامل ادویه و جوشانده و ادعای اثرات معجزه آسا بر کاهش وزن، سودهای کلانی را با فریبکاری به جیب می زنند و صد البته با روش های غیر متعارف به سلامت مخاطبان خود نیز لطمه وارد می کنند.
دکتر هاشمی تاکید می کند که امگا ۳ اثرات مطلوبی بر سلامت قلب و عروق و نیز بهبود وضعیت چربیهای خون دارد و مصرف آن برای افزایش طول عمر توصیه میشود اما اکتفا به مصرف آن و یا زیاده روی در آن نیز ما را به بیراهه خواهد برد. همچنین خواب کافی، مناسب و به موقع نیز یکی از عواملی است که در تنظیم روند سوخت و ساز بدن تاثیر دارد.
خوابیدن زیاد در ساعات روز و دیر از خواب بیدار شدن، خواب نیمروزی طولانی مدت و یا بیخوابی های ساعات کاری در مشاغل شیفتی از عواملی هستند که بر سامانه متابولیکی بدن از طریق برهم زدن ساعت بیولوژیکی ترشح هورمونها تاثیر گذاشته و می تواند موجب تغییرات نامطلوب وزن شود. برعکس خواب به موقع و به میزان کافی در ساعات شب و نیمروز، علاوه بر افزایش نشاط افراد، با تنظیم مناسب سوخت و ساز بدن در تناسب اندام تاثیر به سزایی داشته باشد.
وی در پایان اظهارداشت: یکی از نکات مهم در مبحث کاهش وزن ، آرامش و دوری جستن از استرس به موازات انجام رژیم غذایی است. انجام بعضی از رفتارها از جمله تمرینات یوگا می تواند به برقرای این آرامش و تمرکز بر اجرای برنامه رژیم کمک کننده باشد.
درمجموع همانگونه که برمبنای مستندات علمی ثابت شده است اصلاح شیوه زندگی به معنی پیروی از الگوی تغذیه و فعالیت بدنی تنها راز رهایی اصولی از اضافه وزن است. در این راستا لحاظ نمودن نکاتی که توسط قومیتهای مختلف رعایت میشود و تعدادی از آنها در این گفتار ذکر شد نیز می توانند تاثیرات مطلوب معنی داری بر موفقیت افراد داشته باشند.

 

منبع:سایت دکتر محمد هاشمی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code