تأثیر شگفت‌انگیز نور بر تصمیم‌گیری‌ها وعواطف

نور-عواطف-تصمیم گیریبر اساس مطالعات جدید، میزان نور اتاق بر شیوه تصمیم‌گیری و عواطف افراد تاثیرگذار است.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، عواطف انسانی چه مثبت و چه منفی، تحت نور شفاف بسیار شدیدتر احساس می‌شوند.
«آلیسون جینگ ژو»، دانشمند مدیریت دانشگاه تورنتو اسکاربورو و دانشکده مدیریت «روتمن»، به همراه آپارنا لابرو از دانشگاه نورث‌وسترن، مطالعات خود را با هدف بررسی تناقض غیرمعمول موجود در خصوص نوردهی و عواطف انسانی صورت دادند.
بر اساس شواهد پیشین، در روزهای آفتابی، افراد درباره بازار سهام خوشبین‌تر هستند و مدعی‌اند از سلامتی بیشتری برخوردارند، در حالی که روزهای کم‌نورتر می‌تواند منجر به بروز اختلالات فصلی شود.
ژو با اشاره به اوج نرخهای خودکشی در اواخر فصل بهار و تابستان و زمانی که نور آفتاب زیاد است، مدعی شد در روزهای آفتابی افرادی که دارای تمایلات افسردگی هستند، افسرده‌تر می‌شوند.
پژوهش‌های تیم علمی حاکی از آن است تحت نور شفاف، عواطف شدیدتر احساس می‌شوند و در اتاق روشن‌تر، سوژه‌های حاضر در این مطالعه معتقد بودند شخصیت یک داستان معرفی‌شده خشن‌تر بود، زنان جذاب‌تر به نظر می‌رسیدند؛ آن‌ها همچنین درباره واژگان مثبت احساس بهتر و در مورد لغات منفی احساس بدتری داشتند. تحت نور شفاف این شرکت‌کنندگان از آب‌میوه مطلوبشان بیشتر و از آب میوه نامطلوبشان کمتر نوشیدند.
ژو گفت: اثر نور شفاف بر سیستم عواطف می‌تواند در اثر نتیجه احساس گرما باشد، زیرا احساس گرما می‌تواند عواطف را تقویت کند. بخش اعظم تصمیمات روزانه نیز تحت تاثیر نور شدید هستند، بنابراین خاموش‌کردن نور می‌تواند به افراد در اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر یا حتی حل مذاکرات به صورت آسان‌تر کمک کند.
وی در ادامه اظهار داشت: بازاریاب‌ها نیز می‌توانند سطوح نور محیط را بسته به ماهیت محصولات مورد فروش تغییر دهند و در صورت فروش محصولات بیانگر عاطفه مانند گل یا حلقه نامزدی، معقول به نظر می‌رسد تا جایی که ممکن است محیط شفاف باشد. اثر تقویت عواطف به ویژه در روزهای شفاف‌تر و به هنگام ظهر (زمانی که نور خورشید در بیشترین میزان خود قرار دارد) و همچنین در مناطق جغرافیایی که روزهای آفتابی‌تری را نسبت به روزهای خنک‌تر تجربه می‌کنند، قوی‌تر است.

 

منبع:ایسنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code