احساسات مادر در دوران بارداری

احساسات-بارداری-مادر تغییرات در سه ماهه اول بارداری
با وجود این که برای روز موعودی که فرزندتان به دنیا خواهد آمد، روزشماری می کنید، اما آنچه پیش رو دارید، زمانی طولانی و بی پایان به نظر می رسد. در این زمان، وقت کافی خواهید داشت تا با تغییراتی که بارداری بر بدن شما ایجاد می کند، آشنا شوید. در ابتدای دوران حاملگی، تغییرات هورمونی باعث خواهد شد تا سینه های شما سفت و حساس شود. همچنین احساس کسالت در صبح ها ، از موارد شایعی است که اکثر خانم ها مخصوصاً در سه ماهه اول تجربه می کنند. احساس خستگی می کنید و تمایل به چرت زدن نیم روزی دارید. معمولاً این احساس خستگی و کسالت در سه ماهه دوم از بین خواهد رفت.
صورت شما برق می زند !
این یک معجزه و افسانه نیست. براق و نورانی شدن صورت بعضی از خانم های باردار به علت تغییرات فشار خون و افزایش میزان چربی پوست صورت آنها خواهد بود. تغییرات دیگری که ممکن است در پوست به وجود آید، شامل لکه های قهوه ای رنگ یا بی رنگ شدن پوست صورت، بروز جوش، خارش در پوست و احساس کشیدگی پوست خواهد بود. استفاده از لوسیون و مرطوب کننده ها می تواند برای کاهش کشیدگی یا خارش موثر باشد. قبل از استفاده از هرگونه داروی شیمیایی ضد جوش حتماً از دکتر خود مشورت بگیرید.
در دوران بارداری بدن خود را فعال و پر تحرک نگه دارید.
انجام ورزش های منظم و مخصوص در دوران بارداری نه تنها انرژی بیشتری ایجاد می کند، بلکه بدن را برای زایمان راحت آماده می کند. البته این ورزش ها باید تا زمانی که پزشک اجازه دهد، ادامه پیدا کند. برای مادران سالم به طور معمول حدود دو ساعت و نیم ورزش در هفته توصیه می شود. از ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا در این دوران بهره ببرید. در صورتی که قبل از بارداری فعال و پر تحرک بودید، بعد از هماهنگی با پزشکتان می توانید به دویدن، ایروبیک و حتی وزنه برداری هم ادامه دهید. اما دقت داشته باشید که هنگام ورزش کردن، آب کافی بنوشید و هرگاه احساس سرگیجه یا ضعف کردید، از ادامه ورزش خودداری کنید.
از ماساژ درمانی و اسپا استفاده کنید.
استفاده از ماساژ درمانی و اسپا برای خانم های باردار بسیار مفید خواهد بود. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات کمک می کند. از یک ماساژور متخصص که گواهینامه معتبر در زمینه ماساژ مادران باردار دارد، کمک بگیرید و از آنجاکه ماساژ خانم های باردار نیازمند آشنایی به شرایط خاص بدنی آنهاست، قبل از اقدام حتماً با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید. البته بیشتر درمان های اسپا، بی خطر هستند؛ اما در صورتی که منجر به بالا رفتن دمای بدنتان شود، از ادامه آن خودداری کنید. به طور مثال حمام گِل (ماسک های گِل) یا جلسات سونا به علت بالا رفتن دمای بدن چندان توصیه نمی شود. با توجه به این که پوست در دوران بارداری، نسبت به زمان های دیگر حساس تر است، باید با دقت بیشتری از درمان های اسپا استفاده کرد.
تمرین های کششی و تمدد اعصاب
تمریناتی مانند یوگا، آرامش ذهن و جسم شما را به همراه خواهد داشت و باعث می شود، بدن از تعادل بیشتری برخوردار شود. از DVD های آموزشی یوگا در دوران بارداری استفاده کنید و یا به دنبال کلاس های معتبر در این خصوص باشید. یک مربی متخصص و حرفه ای، حرکت های متناسب با این دوران را به شما آموزش داده و شما را با حرکات انطباقی زمان نزدیک شدن به وضع حمل، آشنا خواهد کرد. باز هم تاکید می شود که قبل از هر گونه فعالیت و ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
آیا نوسانات خلقی در این دوران امری طبیعی است؟
ممکن است در این دوران احساسات متغیری داشته باشید. از یک طرف نسبت به آینده و نوزاد کوچکتان بسیار هیجان زده و خوشحال هستید و از طرف دیگر نسبت به زایمان و مسئولیت ها و وظایف ناشی از نقش مادری ، نگران هستید. با وجود تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدنتان، موضوع پیچیده تر می شود. البته این اتفاق خیلی عجیب نیست. برای بسیاری از خانم های باردار این نگرانی ها و تغییرات خلق و خو رخ می دهد. بیشتر مراقب سلامت خود باشید. زمان بیشتری را به استراحت اختصاص دهید و از تمرینات کاهش استرس مانند ورزش کردن و مصاحبت با دوستان استفاده کنید. اگر احساس افسردگی و فشار عصبی داشتید، حتماً با پزشکتان درمیان بگذارید.

 

 

 باید ها و نباید ها در مورد مراقبت از موها
موهایتان ممکن است پر پشت تر و ضخیم تر شود. یکی از مزایای هورمون های دوران بارداری آن است که موجب کاهش ریزش مو می شود. استفاده از داروهای تقویت کننده مو و حتی رنگ موهای دائمی اشکالی ندارد. البته پزشکان معمولاً پیشنهاد می دهند ، در سه ماهه اول بارداری از مصرف رنگ مو اجتناب کنید. بعد از زایمان، ممکن است ریزش موها شدت گیرد، اما بعد از گذشت شش ماه از زایمان، رشد موها به شکل عادی در می آید.
 
استفاده از لباس های بارداری
اگر قبل از بارداری از وزن طبیعی برخوردار بودید، در این دوره ، بین۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم ، وزن اضافه خواهید کرد. حتی در این دوران نیز می توانید لباس های مد روز، راحت و با قیمت مناسب تهیه کنید. چند عدد شلوار جین مخصوص بارداری یا شلوار های راحتی تهیه کنید. لباس ها و دامن های زیبا بپوشید و چند عدد بلوز راحت بخرید. از سوتین های راحت با بند یدک استفاده کنید. کفش های پاشنه بلند را کنار بگذارید و کفش با پاشنه کوتاه و کف پهن را جایگزین کنید. در صورت امکان لباس های بارداری استفاده شده دوستانتان را از آنها قرض بگیرید.

 

 

 تغذیه مناسب برای دو نفر
در این دوران قطعاً لازم است ۱۰۰ تا ۳۰۰ کالری بیشتر به بدنتان برسد، چرا که شما باید کالری مورد نیاز دو نفر را تامین کنید. این کالری اضافه را از انواع خوراکی ها می توانید دریافت کنید. مانند غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات. هرگز صبحانه را از وعده های غذایی اصلی خود حذف نکنید. از انواع اسنکها و ساندویچهای ساده برای میان وعده های غذایی استفاده کنید. از مصرف تخم مرغ و گوشت، به صورت خام و نیم پز پرهیز کنید. همچنین انواع ماهی ها که حاوی مقادیر زیاد جیوه هستند نیز، مناسب شما نمی باشد. از مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و تکه های گوشت نپخته ،خودداری کنید، مگر زمانی که به اندازه کافی حرارت دیده باشند.
مصرف ویتامین در دوره بارداری واجب است
زمانی که باردار هستید، بدن شما نیاز به اسید فولیک، کلسیم و آهن اضافه دارد. بهترین راه دریافت این مواد از خوراکی های طبیعی است. اما می توانید از داروهای تقویتی و مکمل های غذایی مخصوص بارداری که توسط پزشک تجویز می شود، استفاده کنید. این ویتامین ها حاوی مواد مغذی هستند که برای رشد مادر و جنین لازم است. برخی از مادران به علت کمبود برخی مواد، نیاز به مکمل های خاصی از جمله آهن یا ویتامین B12 دارند.
آب کافی: تضمین سلامت دوره بارداری
آب کافی بدن، باعث افزایش سطح انرژی می شود. همچنین مانع بروز عفونت های مثانه و یبوست می گردد. پس به میزان زیاد آب و مایعات مصرف کنید. مراکز تحقیقی پزشکی، معمولاً مصرف ۱۲ لیوان آب را در روز توصیه می کنند. (۲۰% از آب مورد نیاز بدن از غذاهایی که می خوریم تامین می شود). همیشه قبل از اینکه احساس تشنگی کنید، آب بنوشید. از آب ساده، آب میوه، و نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید. اگر ادرار شما زرد روشن است، به این معنی است که به اندازه کافی آب می نوشید.
به میزان کافی استراحت کنید و بخوابید
در سه ماهه اول بارداری، به نظر می رسد که تمام وقت خود را در خواب به سر می برید. اما برعکس، در سه ماهه آخر حتی خواب شبانه نیز به سختی ممکن  است. تکرر ادرار، سوزش سر دل ، ناراحتی های ناشی از بزرگی شکم و حتی اضطراب زیاد، خواب راحت را از شما می گیرد. سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید و بین پاهایتان بالش بگذارید. ورزش کردن را به صبح ها موکول کنید و در عصرها از تحرک و فعالیت زیاد اجتناب کنید و قبل از خواب، زیاد مایعات ننوشید.
بدون مشورت با پزشک هیچ دارویی را مصرف نکنید.
مصرف هیچگونه دارویی بدون تجویز پزشک، در دوران بارداری مجاز نیست؛ حتی داروهایی که بدون نیاز به نسخه قابل تهیه اند مانند قرصهای سرماخوردگی، داروهای ضد آلرژی، قرصهای ضد التهاب و مسکن ها. هر دارویی که مصرف می کنید به طور مستقیم  بر نوزاد شما تاثیر خواهد گذاشت ، پس بهتر است از خوردن دارو اجتناب کنید. در صورتی که قبل از بارداری از داروی خاصی استفاده می کردید، پزشک معالج باید در خصوص ادامه مصرف یا تعویض دارو با موارد مشابه سازگار با این دوره، تصمیم بگیرد.
به روابط جنسی ادامه دهید
به جز در مورد منع پزشک، نزدیکی و رابطه با همسر بلا مانع است.  البته بهتر است به سبب شرایط خاص فیزیکی بدن از روش های متناسب با شرایط جدیدتان استفاده کنید. سینه هایتان در این دوران حساس تر و دردناک تر از قبل است. با همسر خود در مورد حالات خوشایند و ناراحت کننده بدنتان، صحبت کنید. زمانی که شکم بزرگ می شود، از پوزیشن های متفاوت دیگر لذت ببرید. در صورتی که سکس برای شما ایجاد دل درد یا خونریزی می کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

 اعتماد به نفس کافی داشته باشید
این زمان بسیار هیجان انگیز است. اما با تغییراتی که در بدن شما رخ می دهد، ممکن است احساس خجالت و کم رویی کنید. به تقویت روحیه خود بپردازید. روابط با دوستان مثبت اندیش را گسترش داده و در گروه های حامی دوره بارداری، عضو شوید. در مورد شرایط سلامتی خود کتاب های پزشکی بخوانید و با متخصص بهداشت و سلامت خود مشورت کنید. با تغدیه مناسب، تمرینات ورزشی و داشتن نگرشی مثبت، می توانید از دوران بارداری خود لذت کافی ببرید.

مجله پزشکی مادر، نیوشا وکیلی
منبع: webmd.com

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code