تسلا مدل S با سرعت ۱۷۵km/h به مانع بتونی برخورد می‎کند و چیزیش نمی‌شود!

ماشین-تسلاسال گذشته هنگامی که یکی از خودروهای الکتریکی مدل S تسلا حین شارژ در پارکینگ دچار آتش‌‌‌‌سوزی شد؛ این شرکت به شکل بی‌سیم نرم‌افزارهای خود را به‌روز کرد تا نحوه شارژ آنها را به دقت کنترل کند. علاوه بر این در سال ۲۰۱۳ /۱۳۹۲ دو مورد آتش‌سوزی نیز به دلیل برخورد کف خودروهای الکتریکی با زباله‌های سرگردان در جاده رخ داد. این‌بار تسلاموتورز با به‌روزرسانی نرم‌افزاری و افزایش فاصله کف خودروها با جاده در سرعت‌های بالا این مشکل را حل کرد. این خودروساز برای سال جدید شیوه‌ای تازه را ابداع کرده که آتش گرفتن خودروهای الکتریکی را در شرایط گوناگون به صفر خواهد رساند.

الون ماسک، مدیرعامل تسلاموتورز و مغز متفکر آن می‌گوید: «تمامی خودروهای مدل S این شرکت که از تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۴/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ وارد خط تولید می‌شوند از کفی سه‌لایه‌ای بهره خواهند برد که احتمال آتش‌سوزی در آنها را به صفر خواهد رساند». خودروساز تسلا برای رسیدن به این موفقیت ۱۵۲ آزمون ترتیب داده که در هر یک بدترین حالت‌های ممکن پیش‌بینی شده است. از میان این آزمون‌ها می‌توان به برخورد با بلوک‌های بتنی، قطعات سخت فلزی و حتی گیره بکسل در سرعت‌های بالا اشاره کرد.

دارندگان خودروهای الکتریکی مدل S تسلا هر زمان بخواهند می‌توانند برای نصب این کفی مقاوم مراجعه کنند، در غیر این صورت هنگام اولین سرویس خودرو این کفی که متشکل از دو بخش آلومینیومی و یک ورق تیتانیوم است برای آنها نصب خواهد شد. کارشناسان تسلا می‌گویند نصب این لایه تغییری در سرعت خودرو یا کنترل‌پذیری آن ایجاد نخواهد کرد.

ماسک می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد سالانه تنها در آمریکای شمالی حدود ۲۰۰هزار مورد آتش‌سوزی در خودروهای بنزین‌سوز رخ می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد آتش گرفتن این دو دستگاه خودروی تسلا S بیش از تمامی این خودروها در جراید منتشر شده است. در هر دو مورد سرنشینان کوچکترین آسیبی ندیدند و به سادگی از خودرو خارج شدند. آنها حتی اگر در خودروی خود باقی می‌ماندند و خبری از ماشین‌های آتش‌نشانی هم نمی‌شد، دیوار آتش فولادی و سرامیکی که اتاق را از بخش نگهداری باتری جدا می‌کند اجازه نمی‌داد مشکلی برای آنها پیش بیاید».

کارشناسان تسلا موتورز می‌گویند احتمال آتش‌سوزی در مدل S حدود یک‌پنجم خودروهای بنزین‌سوز است؛ با این حال تلاش کرده‌اند این احتمال را کاملا از بین ببرند. آنها معتقدند این تلاش می‌تواند آرامش ذهنی بیشتری به خریداران مدل S بدهد و باعث شود با اطمینان بیشتری از خودروی خود در بزرگراه‌ها استفاده کنند. آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد خودرو اگر با سرعتی معادل ۱۷۵ کیلومتربرساعت با موانع بتنی برخورد کند، باز هم باتری آن کوچکترین آسیبی نخواهد دید.

لایه خارجی این کفپوش از لوله آلومینیومی توخالی تشکیل شده که باعث منحرف شدن قطعاتی می‌شود که به زیر خودرو برخورد می‌کنند. در مورد قطعات سختی مانند گیره بکسل این لایه می‌تواند از شدت ضربه وارده بکاهد.

لایه دوم لایه تیتانیومی است که به واسطه نسبت استثنایی مقاومت به وزن آن اغلب در صنایع هوافضا و ساخت تجهیزات نظامی به کار گرفته می‌شود. این لایه می‌تواند بخش‌های حساس جلوی خودرو را از آسیب‌های احتمالی، مخصوصا هنگام برخورد با قطعات سخت در سرعت های بالا حفظ کند.

این دو لایه باید بتوانند اغلب قطعاتی را که خودرو با آنها برخورد کرده، منحرف یا خرد کنند؛ با این حال لایه سوم که یک سپر با زاویه اندک از آلومینیوم جامد است و به شیوه اکستروژن ساخته می‌شود، برای این به کار گرفته شده که انرژی ضربات قدرتمند احتمالی را جذب کرده و استحکام غیرقابل تصوری به خودروهای مدل S بدهد. آن‌طور که فیلم‌های تهیه شده از برخوردها نشان می‌دهند هیچ قطعه بتنی یا فولادی نتوانسته از سد این سه لایه مقاوم عبور کرده و به باتری آسیب برساند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code