بلیت هواپیما بدون نرخ کف آزاد است + نرخ‌های قبلی

هواپیما-هواپیماییبر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت هواپیما از امروز – ۲۸ اردیبهشت – آزاد است و شبیه پروازهای خارجی می‌شود که نرخ ثابت و کف ندارد اما تا سقف مشخص خواهد داشت که به گفته رییس سازمان هواپیمایی با این اقدام از این پس در برخی مسیر‌ها کاهش قیمت هم داریم.
تاکنون قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رییس‌جمهور ابلاغ می‌شد که بر اساس آن در آخرین تغییر که از ۱۴ آبان ۹۱ اعمال شد نرخ بلیت پرواز در مسیرهای داخلی ۶۵ تا ۷۰ درصد افزایش یافت و تا امروز هم با همین قیمت فروخته می‌شد.
اما بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف است برای برنامه‌ریزی و اجرای آزادسازی نرخ بلیت حمل و نقل هوایی اقدام کند که بر این اساس ابتدا باید متنوع‌سازی انجام شود که در این راستا طی یکسال اخیر موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در صنعت هواپیمایی به صورت جدی مطرح و پیگیری شد و سه ایرلاین اصلی هما، ماهان و آسمان نرم‌افزار مورد نیاز در این زمینه را فراهم کردند و نهایتا پس از وعده‌های مختلف، امروز – ۲۸ اردیبهشت – موعد قطعی آزاد شدن نرخ بلیت هواپیماست.
با توجه به اینکه تاکنون قیمت‌ها در هر مسیر دستوری و مشخص شده بود احتمال تخلف کمتر بود و مسافران نرخ‌های مصوب را به راحتی مطلع می‌شدند اما اکنون با اجرای آزادسازی و متنوع‌سازی، نرخ‌ها از حالت دستوری خارج می‌شود و ممکن است هر ساعت و هر روز قیمت یک مسیر متفاوت باشد که البته مزایایی از جمله رقابت‌پذیری میان ایرلاین ها را در بر دارد و مسافران هم می‌توانند برای ارزان شدن سفر خود زمان‌های کم‌تقاضاتر را انتخاب کنند اما نگرانی که در این زمینه وجود دارد این است که با توجه به سخت شدن نظارت در این شرایط ، بازار فروش بلیت چگونه خواهد بود؟
علیرضا جهانگیریان – رییس سازمان هواپیمایی کشوری – در این باره اعلام کرده که قطعا آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیر‌های پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش بسزایی داشته باشد.
به گفته وی تنوع قیمت‌ها را شرکت‌های هواپیمایی ساماندهی و تصمیم‌گیری می‌کنند و سازمان هواپیمایی کنترل و نظارت آن را برعهده دارد؛ در این میان نرخ‌ها کف ندارند اما تا مدتی سقف خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت بلیت هواپیما در طرح آزادسازی شبیه پروازهای خارجی خواهد شد و یک نرخ ثابت نخواهد داشت.
به گفته نوریان، قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی نیز با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمت‌ها کاهش و سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش می‌یابد.
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مستلزم شفاف‌سازی است و در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو بلیت شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از پیش‌نیازهای مهم اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است.

البته با توجه به اینکه برخی ایرلاین‌ها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکت‌های هواپیمایی قبل از آزادسازی باید نسبت به راه‌اندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند البته براساس بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی برخی ایرلاین‌ها در حال پیاده‌سازی این سیستم نرم افزاری هستند.
به اعتقاد کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی افزایش سطح خدمات هوایی و کاهش قیمت بلیت در اثر رقابت از جمله اهداف آزادسازی به شمار می‌رود و ضمن شفاف‌سازی، رفع محدودیت‌ها و آزادسازی کامل نرخ و آزادسازی شبکه مسیرهای هوایی شاهد جذب سرمایه‌های بخش خصوصی در حمل و نقل هوایی خواهیم بود.
با این حال چون معمولا واژه آزادسازی مترادف و مقدمه‌ای برای گران شدن است مردم نگران هستند آزادسازی قیمت بلیت فقط به گرانی قیمت منجر شود و ثمری دیگر در پی نداشته باشد؛ بنابراین دولت موظف است در کنار آزادسازی قیمت، استانداردهای مشخصی را برای ارتقای کمی و کیفی خدمات شرکت های هوایی تعیین و بر اجرای آن نظارت کنند.
به گزارش ایسنا، نرخ بلیت‌ پروازهای داخلی که از ۱۵ آبان ۹۱ که تا ۷۰ درصد افزایش یافت بسیاری را در سفر از نوع هوایی محتاط کرد؛ این موضوع در ابتدا تاثیرات منفی را در تعداد مسافران هوایی داشت اما به مرور زمان، مردم همانطور که به بقیه افزایش قیمت‌ها عادت می‌کنند به افزایش نرخ بلیت هواپیما هم عادت کرده و روال سفرهای هوایی به حالت عادی خود بازگشت.
در این میان خالی از لطف نیست قیمت مصوب بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی که تا امروز فروخته می‌شد عنوان شود تا بتوان قیمت‌های جدید را با این نرخ‌ها مقایسه کرد و دید آیا کاهش قیمت خواهیم داشت و در چه مسیرها و چه ساعاتی خواهد بود؟

جدول نرخ بلیت پروازهای داخلی بر اساس مصوبه ۱۴ آبان ۹۱ بدین شرح است:

مبدا مقصد نرخ بلیت ریال
آبادان اردبیل ۱۵۱۰۰۰۰
آبادان سبزوار ۱۷۵۱۰۰۰
آبادان سیری ۱۳۸۴۰۰۰
آبادان قشم ۱۴۴۷۰۰۰
آبادان کیش ۱۳۳۱۰۰۰
آبادان یزد ۱۲۰۵۰۰۰
اراک بندرعباس ۱۶۷۸۰۰۰
اراک عسلویه ۱۴۹۹۰۰۰
اردبیل دزفول ۱۱۹۵۰۰۰
ارومیه قشم ۲۳۲۹۰۰۰
اصفهان آبادان ۹۴۳۰۰۰
اصفهان ارومیه ۱۳۴۲۰۰۰
اصفهان اهواز ۹۶۴۰۰۰
اصفهان بم ۱۲۴۷۰۰۰
اصفهان بندرعباس ۱۳۶۳۰۰۰
اصفهان چابهار ۱۷۲۰۰۰۰
اصفهان زاهدان ۱۴۴۷۰۰۰
اصفهان سیری ۱۳۱۰۰۰۰
اصفهان عسلویه ۱۱۲۱۰۰۰
اصفهان قشم ۱۴۳۶۰۰۰
اصفهان کرمانشاه ۱۰۴۸۰۰۰
اصفهان کیش ۱۲۶۸۰۰۰
اصفهان ماهشهر ۹۴۳۰۰۰
اهواز بندرعباس ۱۴۰۵۰۰۰
اهواز رشت ۱۲۷۹۰۰۰
اهواز زاهدان ۲۲۷۶۰۰۰
اهواز ساری ۱۳۳۱۰۰۰
اهواز عسلویه ۱۲۸۹۰۰۰
اهواز قشم ۱۴۶۸۰۰۰
اهواز کرمانشاه ۱۲۲۶۰۰۰
اهواز کیش ۱۳۵۲۰۰۰
ایلام مشهد ۱۸۳۵۰۰۰
بندرعباس آبادان ۱۳۸۴۰۰۰
بندرعباس بیرجند ۱۲۲۶۰۰۰
بندرعباس چابهار ۹۲۲۰۰۰
بندرعباس رشت ۱۸۶۷۰۰۰
بندرعباس ساری ۲۰۵۶۰۰۰
بندرعباس کرمانشاه ۱۹۷۲۰۰۰
بندرعباس کیش ۹۴۳۰۰۰
بندرعباس گرگان ۱۹۹۳۰۰۰
بندرعباس یزد ۱۰۲۷۰۰۰
تبریز اصفهان ۱۲۷۹۰۰۰
تبریز اهواز ۱۴۴۷۰۰۰
تبریز بندرعباس ۲۱۹۲۰۰۰
تبریز عسلویه ۲۰۱۴۰۰۰
تبریز قشم ۲۲۸۷۰۰۰
تبریز کیش ۲۱۶۱۰۰۰
تبریز ماهشهر ۱۵۹۴۰۰۰
تهران آبادان ۱۱۸۴۰۰۰
تهران اردبیل ۹۶۴۰۰۰
تهران ارومیه ۱۱۰۰۰۰۰
تهران اصفهان ۹۴۳۰۰۰
تهران اهواز ۱۰۴۸۰۰۰
تهران ایرانشهر ۲۰۳۵۰۰۰
تهران ایلام ۱۰۰۶۰۰۰
تهران بجنورد ۱۱۵۳۰۰۰
تهران بحرگان ۱۲۸۹۰۰۰
تهران بم ۱۵۷۳۰۰۰
تهران بندرعباس ۱۷۷۲۰۰۰
تهران بندرلنگه ۱۶۶۷۰۰۰
تهران بوشهر ۱۳۶۳۰۰۰
تهران بیرجند ۱۳۸۴۰۰۰
تهران پارس‌آباد ۱۰۵۸۰۰۰
تهران تبریز ۱۰۲۷۰۰۰
تهران توحید ۱۴۳۶۰۰۰
تهران جهرم ۱۳۶۳۰۰۰
تهران جیرفت ۱۵۴۱۰۰۰
تهران چابهار ۲۰۲۴۰۰۰
تهران خارک ۱۴۳۶۰۰۰
تهران خوی ۱۱۶۳۰۰۰
تهران داراب ۱۴۵۷۰۰۰
تهران دزفول ۹۶۴۰۰۰
تهران رامسر ۹۶۴۰۰۰
تهران رشت ۹۶۴۰۰۰
تهران رفسنجان ۱۲۶۸۰۰۰
تهران زابل ۱۷۳۰۰۰
تهران زاهدان ۱۷۰۹۰۰۰
تهران ساری ۹۶۴۰۰۰
تهران سبزوار ۱۰۹۰۰۰۰
تهران سنندج ۹۶۴۰۰۰
تهران سهند ۹۳۲۰۰۰
تهران سیرجان ۱۳۵۲۰۰۰
تهران سیری ۱۷۸۳۰۰۰
تهران شاهرود ۹۲۲۰۰۰
تهران شهرکرد ۹۷۴۰۰۰
تهران شیراز ۱۲۶۸۰۰۰
تهران طبس ۱۱۴۲۰۰۰
تهران عسلویه ۱۶۲۵۰۰۰
تهران فسا ۱۳۵۲۰۰۰
تهران قشم ۱۸۴۶۰۰۰
تهران کرمان ۱۳۷۳۰۰۰
تهران کرمانشاه ۹۶۴۰۰۰
تهران کیش ۱۷۰۹۰۰۰
تهران گچساران ۱۲۳۷۰۰۰
تهران گرگان ۹۶۴۰۰۰
تهران لار ۱۵۹۴۰۰۰
تهران لامرد ۱۵۳۱۰۰۰
تهران لاوان ۱۵۵۲۰۰۰
تهران ماهشهر ۱۱۵۳۰۰۰
تهران مشهد ۱۳۱۰۰۰۰
تهران همدان ۹۴۳۰۰۰
تهران یاسوج ۱۱۰۰۰۰۰
تهران یزد ۱۰۰۶۰۰۰
چابهار ارومیه ۲۶۸۶۰۰۰
خرم‌آباد تهران ۹۶۴۰۰۰
خرم‌آباد کیش ۱۵۹۴۰۰۰
رشت اردبیل ۹۲۲۰۰۰
رشت بوشهر ۱۵۲۰۰۰۰
رشت زاهدان ۱۹۳۰۰۰۰
رشت عسلویه ۱۸۲۵۰۰۰
رشت قشم ۱۹۹۳۰۰۰
رشت کیش ۱۸۶۷۰۰۰
زاهدان کرمانشاه ۲۱۱۹۰۰۰
زاهدان کیش ۱۳۰۰۰۰۰
زاهدان گرگان ۱۸۶۷۰۰۰
ساری زابل ۱۸۲۵۰۰۰
ساری شیراز ۱۵۶۲۰۰۰
سیری خارک ۱۱۷۴۰۰۰
شیراز رشت ۱۴۸۹۰۰۰
شیراز ارومیه ۱۷۴۱۰۰۰
شیراز اصفهان ۹۶۴۰۰۰
شیراز بندرعباس ۹۶۴۰۰۰
شیراز تبریز ۱۷۰۹۰۰۰
شیراز چابهار ۱۴۳۶۰۰۰
شیراز رامسر ۱۳۷۳۰۰۰
شیراز رشت ۱۴۴۷۰۰۰
شیراز زاهدان ۱۳۳۱۰۰۰
شیراز عسلویه ۹۶۴۰۰۰
شیراز قشم ۹۸۵۰۰۰
شیراز کرمان ۹۴۳۰۰۰
شیراز کرمانشاه ۱۴۹۹۰۰۰
شیراز کیش ۹۶۴۰۰۰
شیراز لار ۹۴۳۰۰۰
شیراز لامرد ۹۴۳۰۰۰
شیراز مشهد ۱۵۹۴۰۰۰
شیراز یزد ۹۲۰۰۰
عسلویه ماهشهر ۱۱۲۱۰۰۰
کرمان ایرانشهر ۱۹۰۹۰۰۰
کرمان بم ۱۰۰۶۰۰۰
کرمان بوشهر ۹۲۲۰۰۰
کرمانشاه ارومیه ۱۰۶۹۰۰۰
کرمانشاه بوشهر ۱۲۰۵۰۰۰
کرمانشاه عسلویه ۱۵۵۲۰۰۰
کرمانشاه قشم ۱۷۵۱۰۰۰
کرمانشاه کرمان ۲۰۵۶۰۰۰
کرمانشاه لار ۱۶۷۸۰۰۰
کرمانشاه لامرد ۱۸۳۵۰۰۰
کرمانشاه یزد ۱۷۵۱۰۰۰
کیش اراک ۱۶۰۴۰۰۰
کیش ارومیه ۱۳۳۱۰۰۰
کیش بم ۱۶۵۷۰۰۰
کیش چابهار ۲۲۴۵۰۰۰
کرمانشاه کیش ۱۰۵۸۰۰۰
کیش زنجان ۱۱۸۴۰۰۰
کیش ساری ۱۹۸۲۰۰۰
گرگان کیش ۲۲۰۳۰۰۰
مشهد آبادان ۱۹۱۹۰۰۰
مشهد اراک ۱۵۵۲۰۰۰
مشهد اردبیل ۱۶۲۵۰۰۰
مشهد ارومیه ۱۹۴۰۰۰۰
مشهد اصفهان ۱۴۲۶۰۰۰
مشهد اهواز ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد ایرانشهر ۱۵۸۳۰۰۰
مشهد بندرامام ۱۸۳۵۰۰۰
مشهد بندرعباس ۱۶۸۸۰۰۰
مشهد بندرلنگه ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد بوشهر ۱۷۸۳۰۰۰
مشهد بیرجند ۹۴۳۰۰۰
مشهد تبریز ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد چابهار ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد خارک ۱۷۹۳۰۰۰
مشهد خرم‌آباد ۱۷۰۹۰۰۰
مشهد دزفول ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد رشت ۱۴۷۸۰۰۰
مشهد رفسنجان ۱۴۰۵۰۰۰
مشهد زاهدان ۱۳۰۰۰۰۰
مشهد زنجان ۱۵۸۳۰۰۰
مشهد ساری ۱۰۷۹۰۰۰
مشهد سنندج ۱۷۳۰۰۰۰
مشهد سیرجان ۱۴۳۶۰۰۰
مشهد شاهرود ۹۴۳۰۰۰
مشهد شهرکرد ۱۵۵۲۰۰۰
مشهد عسلویه ۱۹۰۹۰۰۰
مشهد قشم ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد کرمان ۱۳۱۰۰۰۰
مشهد کرمانشاه ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد کیش ۲۰۴۵۰۰۰
مشهد گرگان ۱۰۲۷۰۰۰
مشهد لار ۱۹۳۰۰۰۰
مشهد لامرد ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد ماهشهر ۱۹۱۹۰۰۰
مشهد نوشهر ۱۲۵۸۰۰۰
مشهد همدان ۱۶۴۶۰۰۰
مشهد یزد ۱۲۲۶۰۰۰
یزد ارومیه ۱۶۲۵۰۰۰
یزد زاهدان ۱۲۰۵۰۰۰

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۱۹۶ مسیر پروازی داخلی در کشور ارتباط بین شهرهای مختلف را برقرار می‌کند که در این میان ارزان‌ترین بلیت
مسیر‌هایی هم‌چون بندر‌عباس – چابهار، تهران – شاهرود، رشت – اردبیل و کرمان _ بوشهر به عنوان ارزان‌ترین مسیر هوایی، ۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند.
هم‌چنین گران‌ترین مسیر پروازی در داخل کشور مربوط به مسیر چابهار – ارومیه به قیمت ۲۶۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود و با توجه به اینکه این نرخ مربوط به یک سر پرواز است، هزینه رفت و برگشت در این مسیرها دو برابر می‌شود.
حال باید دید قیمت هر یک از این مسیرها چه تفاوتی خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code