بانک‌ها خسارت تراکنش‌های ناموفق را می‌پردازند

بانک-مرکزیدبیر کل بانک مرکزی از پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت بابت تراکنش‌های دارای مغایرت از فروردین تا نیمه خرداد سال جاری خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی در توضیح تراکنش‌های دارای مغایرت اظهار کرد: تراکنش‌های دارای مغایرت به مواردی اطلاق می‌شود که در انجام عملیاتی مانند انتقال وجه از یک کارت به کارتی دیگر، پول از حساب مبدا کسر و به حساب مقصد واریز نمی‌شود و در نتیجه، مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، اختلال در تراکنش‌ها و بروز تراکنش‌های ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم آورد افزود: براین اساس بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبه‌های اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانک‌ها را مکلف کرد کیفیت خدمات خود را افزایش دهند که به همین منظور از سال ۱۳۸۷ تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویس‌های ارایه شده توسط بانک‌ها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنش‌های ناموفق بوده‌ایم.

۳۳۰ هزار تراکنش دارای مغایرت در ماه های ابتدایی سال

به گفته دبیر کل بانک مرکزی یکی از تصمیمات اخذ شده در جهت افزایش خوش‌بینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنش‌های دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح از فروردین سال ۹۳ به اجرا گذاشته شده و تا ۱۱خرداد امسال توسط بانک‌ها به بیش‌از ۳۲۸ هزار و ۶۴۳ فقره تراکنش منجر به مغایرت حدود ۴۵۰ میلیون تومان خسارت پرداخت شد.

احمدی با بیان اینکه حفظ منافع سپرده‌گذاران و مشتریان برای بانک مرکزی در اولویت قرار دارد گفت: فاز اول اجرای طرح پرداخت خسارت به تراکنش های ناموفق‌ فقط مربوط به دستگاه‌های خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی،‌ در‌حال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنش‌های الکترونیکی، به استثنای پایانه‌های فروش و مانده‌گیری انجام می‌شود.

خسارت دیده‌ها مراجعه کنند

دبیر کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: افرادی که از فروردین سال‌جاری با تراکنش‌های دارای مغایرت مواجه و دچار خسارت شده اند می‌توانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانک‌ها مراجعه یا با شماره تلفن ۲۹۹۱۱ تماس گرفته و موارد را اعلام و پیگیری کنند.

رشد ۷۰ درصدی استفاده از تراکش های الکترنیکی

احمدی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از تراکنش‌های الکترونیکی در سال گذشته بیش از ۷۰درصد رشد داشت، یادآور شد: ین در حالی است که بیش از شش میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از ۱۰ میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که ۹۸.۲ درصد آن‌ها موفق، ۱.۸ ناموفق و کمتر از یک درصد تراکنش‌های ناموفق، دارای مغایرت بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code